Om konto
Under hela utvecklingsprocessen har vi diskuterat säkerhetsaspekten och att det är viktigt att den information som läggs i appen är skyddad. Datasäkerhet innehåller flera delar.
Servern finns i Sverige. Webbappen är skyddad genom att användarna måste logga in med ett personligt lösenord. Ju längre och svårare och mer privat lösenord, desto säkrare.Den personliga information som läggs in i appen väljer personen själv att lägga in och tar därmed ansvar för den enligt användarvillkoren. Vilka som får ta del av vilken information styrs av de behörigheter och sekretessgrupper som ägaren väljer att dela ut för varje person som ska bjudas in. Det finns också en möjlighet att genom en enkel inställning blockera allt innehåll för alla inbjudna om man misstänker att något lagts in som man upptäcker att det inte borde delas.
Bräcke diakoni tillhandahåller en plattform där personer kan lägga in sin information och har inte nytta eller tillgång till informationen som läggs in. IT-ansvariga som går in i servern för underhållsarbeten eller uppdateringar kommer kunna se information men har inte behörighet att läsa den. Det finns inget personuppgiftsansvar hos Bräcke diakoni eller företaget som tillhandahåller servern.
Har du skrivit rätt e-post och lösenord? Klicka annars på ”glömt lösenord” så får du ett e-postmeddelande med dina inloggningsuppgifter.
Är du uppkopplad mot internet? Det måste du vara för att appen ska fungera.
Om det fortfarande inte fungerar så kontakta oss på rattvisat@brackediakoni.se
Självklart går det. Antingen så raderar du all din information på egen hand så att portföljen blir helt tom eller så skriver du ett mail till oss på RättVisat och ber om att få kontot raderat från servern. All information sparas i 30 dagar innan det tas bort helt. Det betyder att det går att ångra sig inom 30 dagar men då måste vi få reda på att kontot inte ska raderas.
Ja det går bra att göra det under personuppgifter. Då kommer du få verifiera din nya mailadress på samma sätt som när du skapade kontot.
Eftersom RättVisat är en personlig hjälp så är det väldigt viktigt att den person som all information ska handla om har en egen e-postadress. Du kan lätt skapa en gratis i till exempel Gmail.
När du avslutar ett konto så kan du fortsätta använda tjänsten i 30 dagar. Dina uppgifter kommer att finnas kvar om du väljer att teckna ett nytt abonnemang på samma användarkonto. Om du avslutar abonnemanget så finns alla dina inlägg kvar i 30 dagar. Därefter raderas allt, i enlighet med personuppgiftsförordningen GDPR. Om du vill starta ett konto igen efter 30 dagar så får du börja om från början.
Nej, tjänsten är gratis.
Om funktion och innehåll
När du som är ägare skickar en inbjudan till en person att ta del av din portfölj i RättVisat så behöver du göra två val:
1.Vilken behörighet och 2.vilken sekretessgrupp vill du ge till personen.
1. BEHÖRIGHET: Vilken roll ska personen få i din app? Valet avgör vad personen får göra i appen.
Det finns fyra olika behörigheter (utöver rollen ägare som bara kontohavaren kan ha):
· Gäst: Kan bara läsa, inte skriva något
· Användare: Kan läsa allt och skriva nyheter
· Utvald: Kan läsa och skriva men bara ändra/ta bort sina egna inlägg. Kan inte bjuda in nya följare.
· Administratör: Kan läsa och skriva i alla delar av appen, kan ändra/ta bort andras inlägg och bjuda in nya följare. Administratören kan
alltså göra allt som ägaren kan (inom de sekretessgrupper hen fått tilldelad, se nedan)
En inbjuden kan bara ha en behörighetsroll, men du kan ändra den enkelt genom att gå in på kontakten i din kontaktlista och redigera. Om du inte gör ett val får personen behörigheten gäst och kan bara läsa din portfölj.
2. SEKRETESS: Vad vill du att personen ska se och inte? Valet avgör vilka delar av portföljens innehåll personen får tillgång till. Det finns fyra olika sekretessgrupper där tre motsvarar olika miljöer där du kanske har olika stödpersoner/personal. Du kan alltså välja att bjuda in personer som jobbar i en specifik miljö, och göra så att de bara får tillgång till information som rör den miljön. Du behöver ge personen minst en sekretessgrupp. Om du vill att en person ska ha tillgång till allt, behöver du markera alla grupperna.
· Hemma
· Daglig sysselsättning/ skola/ jobb
· Annan: Används om du har ytterligare en miljö med egen personalgrupp som du vill separera från andra, t ex korttidsboende, idrottsförening, fritids, flera hemadresser
· Privat: Om du har information om något privat som bara enstaka nära personer behöver veta.
Varje gång du lägger in ny information kan du välja sekretessgrupp (Ställ dig frågan ”Vilken/vilka grupper behöver se denna artikel?”) Om du vill att alla inbjudna ska kunna se informationen så behöver du inte märka artikeln.
Nej, för RättVisat är inget dokumentationssystem för verksamheter. RättVisat är ett redskap för en person att själv samla och förmedla information och instruktioner i till stödpersoner/personal som kanske jobbar i en eller flera olika verksamheter. Däremot skulle RättVisat även kunna hjälpa personal i verksamheterna att lära sig ge stöd på det sätt som just den personen vill ha det.
Till exempel kan den vara en hjälp för nya assistenter att lära sig personlig kunskap om hur de ska ge stöd och hjälp, eller hjälp för den erfarne assistenten att hålla koll på om rutiner har ändrats eller om något har hänt sedan hen jobbade senast.
Nej, tyvärr inte.
Därför rekommenderar vi att så fort något nytt publiceras i någon mapp under ”Min information” så lägger man också in en nyhet om att det finns ny information att läsa. Det går också att i nyheten länka till den nya artikeln, så den blir lätt att hitta direkt. Eftersom nyhetssidan är startsidan i appen så kommer de senaste nyheterna upp direkt när assistenten öppnar appen, och hen får då hjälp att se vad som är nytt sedan hen var inne sist och kan börja passet med att läsa på.
Ja och nej! Man skulle kunna säga att det är ägarens/kundens/huvudpersonens/patientens egen version av genomförandeplan. Så som personen vill ha sitt stöd utifrån sina vardagsbehov. Verksamheter har ofta skyldighet att skriva genomförandeplaner för hur vården/omsorgen/stödet ska utföras och om allt fungerar som det ska och huvudpersonen på riktigt är delaktig i sin planering så borde innehållet i verksamhetens genomförandeplan stämma överens med innehållet i RättVisat. Då kan RättVisat alltså vara en stor hjälp vid upprättande och uppdatering av dessa planer.
Skillnaden är att personen själv (eventuellt med hjälp av stödpersoner som denne valt som företrädare/administratör) äger och styr innehållet och den kan finnas med överallt där hen befinner sig. Personen är förhoppningsvis rörlig och befinner sig i olika miljöer i sitt liv. Då behöver hen sin hjälp på sitt sätt oavsett om hen är på boendet där en plan gäller eller på daglig verksamhet där en annan plan gäller.
RättVisat kan alltså vara ett redskap för personer som får hjälp från olika håll att synkronisera insatser så att hen får bästa möjliga bemötande och stöd överallt och får till en bra helhet.
Nej, i nuläget finns sidan endast på svenska.
Nej, men du kan ta skärmdumpar och skriva ut ifall du vill ha en papperskopia.
Du bestämmer själv hur många och vilka som du vill dela med. Det kan dock vara en god idé att begränsa antalet personer som har full insyn och administratörsrättigheter.
Nej de är redan bestämda. Du sätter däremot egna rubriker på alla dina individuella inlägg.
Om enheter
Nej, det enda som krävs är uppkoppling mot internet. Internetuppkopplingens hastighet kan däremot vara av betydelse när du ska lägga in bilder och filmer.
Ja, eftersom RättVisat är en webbapplikation så kan du koppla upp dig på ditt konto från vilken dator, surfplatta eller telefon som helst.
Nej. Det finns gott om utrymme för all information.
Nej. Du behöver ha internetuppkoppling för att appen ska fungera.
Du kan använda RättVisat på dator, surfplatta eller smarttelefon. Du öppnar appen i en webbläsare och det enda som krävs är internetuppkoppling/wifi.