Hoppa till sidans innehåll

Ring, maila eller skicka ett brev till oss. Om du tycker att det är svårt  så kan du be någon om hjälp.

Tillsammans med dig:
– identifierar och formulerar vi vilka behov du har
– tar vi reda på hur samhällets stöd och hjälp fungerar
– kan vi söka det stöd du önskar och har behov av

Vi gör i varje enskilt fall en bedömning. PO är en möjlighet, men ingen rättighet.

Vi gör en bedömning av om du har en omfattande och långvarig psykisk funktionsnedsättning. Om du på grund av detta har stora svårigheter i din vardag kan du får hjälp av PO.

Det kan hända att vi säger nej till att utföra vissa uppdrag. Eftersom vi är ”hjälpen till hjälpen” så gör vi inte det som andra professionella i ditt nätverk redan gör. Vi medverkar naturligtvis inte till något som vi bedömer har en negativ påverkan på din livssituation.

Varje vecka tar vi upp hur många det är som har sökt oss. De som har utrymme att ta emot en ny uppdragsgivare tar kontakt med dig inom några veckor för att boka ett första möte. Ibland är det många som söker oss och då kan det bli en kö. Det innebär att det kan dröja ytterligare några veckor innan vi kan träffas. Vi försöker lösa det så bra och snabbt som möjligt.

Om du vill så träffas vi på något av våra kontor. Vi kan också komma hem till dig. Vill du träffas på en annan plats till exempel på ett kafé eller ett aktivitetshus så går det också bra.

Nej, det kostar ingenting.

Ja, vi har tystnadsplikt. Men vi är enligt lag tvungna att bryta tystnadsplikten om vi är oroliga över att minderåriga barn far illa eller om ditt eller någon annans liv är i fara.

Verksamheten har ingen journalplikt och du behöver inte lämna mer uppgifter om dig själv än du själv väljer. Vi har ett statistikprogram för att vi bland annat skall kunna veta hur många vi träffar, men där står inga namn eller personuppgifter.

Det finns inget generellt svar på den frågan. PO har man under en begränsad tid – allt ifrån att man träffas ett par gånger till att man har kontakt under ett par år. Målet är att vi tillsammans ska hitta en varaktig lösning, om du behöver stöd under längre tid.

Många anhöriga ringer till oss och frågar vad vi kan hjälpa till med. Många får också hjälp av sina anhöriga att kontakta oss. Men det är ingen annan än du som kan avgöra ifall du vill ha ett ombud. Du måste alltså själv önska dig ett PO.

Nej. Det är ingen annan än du som kan avgöra ifall du vill ha ett PO.

En av PO´s uppgifter är att vara ett stöd i kontakt med olika myndigheter, så det är inte ovanligt att vi är med på besök hos exempelvis socialtjänsten.

Många vill ha stöd i kontakt med myndigheter och vi är ofta med på besök hos exempelvis socialtjänsten. Inför ett sådant besök planerar vi tillsammans vad du vill ta upp och vad du vill ha ut av mötet, men vi kan inte gå i ditt ställe. Din medverkan är en förutsättning för PO´s arbete. Du måste själv vara delaktig eftersom stödet skall utgå ifrån dig, ingen annan.

Många av dem vi träffar brukar de första gångerna ta med sig någon person som de känner sig trygga med. Så det går bra.

Nej. PO är ingen akutverksamhet. Är man i akut behov av hjälp kan du vända till kommunens socialjour eller till psykiatrisk akutmottagning.

Vi kan inte sköta din ekonomi. Vi brukar säga att vi är ”hjälpen till hjälpen”, vilket betyder att vi kan hjälpa dig att hitta det stöd du behöver. Det kan t.ex. handla om att boka tid och följa med till socialsekreterare eller budget- och skuldrådgivare eller resonera kring om det finns behov av god man.

Många av de vi träffar känner sig ensamma och isolerade. Ett uppdrag kan då vara att tillsammans hitta sätt att bryta isoleringen och träffa andra på ett sätt som fungerar för just dig. Det kan handla om att komma i kontakt med föreningar, aktivitetshus eller ansöka om kontaktperson. Kontakten med PO går ut på att hitta långsiktiga lösningar.