Livfulla diskussioner på Personligt ombuds dialogmöte
En viktig uppgift som Bräcke personligt ombud har är att visa på brister i samhällssystemet. Det gör de genom en årlig erfarenhetsrapport. Senaste rapporten visar bland annat att det blivit allt svårare att söka olika former av ekonomiskt bistånd och Personligt ombud har aldrig lagt så mycket tid på att överklaga beslut hos olika myndigheter som nu. Detta och mycket mer diskuterades i våras på dialogmötet.
I våras hade Bräcke personligt ombud ett dialogmöte i Göteborg för att diskutera den senaste Erfarenhetsrapporten. Bland de runt 50 deltagande fanns personal från Personligt ombud Göteborg och Alingsås, samt personer från Göteborgs stad, Svenska kyrkan, Västra Götalandsregionen, Stadsmissionen, NSPH och Räddningsmissionen. Lokalen var förberedd med samtalscirklar i olika teman; boendestöd, försörjningsstöd/ekonomi, psykiatri, arbetslinjen och en grupp för annat. Varje cirkel var försedd med Erfarenhetsrapporten, relevanta dokument för just den cirkelns tema, samt ett par diskussionsfrågor.
Redan innan mötet startade var diskussioner igång runt om i rummet. Brigitta Fält, psykolog och diakon inom sjukhuskyrkan, inledde mötet med att hälsa välkomna och sedan överlämna ordet till Personligt ombud som presenterade Erfarenhetsrapporten. En av de mest framträdande erfarenheterna från förra året var upplevelsen att det är svårt att söka bidrag/ekonomiskt bistånd, man menar att processen och antalet dokument som ska skickas in för många känns övermäktigt. Personligt ombud lägger nu mer tid på att överklaga beslut om avslag än någonsin tidigare. Man har även upplevt att personer som har rätt till boendestöd inte alltid får det stöd de behöver i kontakt med myndigheter, då boendestödet inte följer med på möten. Personligt ombuds erfarenhet är att tillit är en viktig faktor i kontakt med myndigheter, och att många tyvärr sällan träffar samma kontakter. Konsekvenserna blir att personer inte får samma möjlighet att uttrycka det som är viktigt, och då inte heller får det stöd de behöver.
– Alla vi professionella behöver se mellanrummen där människor faller igenom. Vi ser att det finns en stor okunskap, många vet inte att det finns hjälp att få, eller så sitter det långt inne att be om hjälp, säger Annakarin Bergström, Personligt ombud Göteborg.
Efter presentationen bjöds deltagarna in till diskussion i sina grupper. Här fick man möjlighet att ta hjälp av diskussionsfrågorna för att starta samtalet, men det verkade knappast behövas. Diskussioner var snabbt igång i lokalen. I alla grupper utbyttes erfarenheter från de olika organisationerna och det verkade som att många delade erfarenheter och uppfattningar, fast från olika infallsvinklar.
– Det är viktigt att bjuda in de personer som finns för vår målgrupp och deras nätverk samt uppdragsgivarna själva, anhöriga, brukarrörelsen, diakoner, civilsamhället, politiker och tjänstemän. Det som är fördelaktigt med dialogmöten är att alla får komma till tals, ofta har man samma uppfattning vilket stärker rösterna för dem vi finns till för. Min stora förhoppning att det är då det blir en förändring för de uppdragsgivare vi möter inom Personligt ombud, säger Anna-lena Slibar, verksamhetschef Personligt ombud.
Efter en paus och ytterligare en diskussionssession gavs en sammanfattning från varje samtalsledare där det fanns möjlighet att komplettera med fler tankar och resonemang, vilket många gjorde. Engagemanget hos deltagarna var stort under hela mötet, men här blev det tydligt att många hade mycket att bidra med i diskussion.
– Att mötas på det här sättet och utbyta våra erfarenheter och samtidigt föra diskussion tycker vi är jätteviktigt, säger Annakarin Bergström. Idén med att mötas på just detta sättet är att vi alla möts på samma nivå, och lyssnar och delar med oss av våra erfarenheter. Det ger personer och verksamheter som har egna erfarenheter plats i diskussionen.
Personligt ombud var nöjda med tillfället och vill fortsätta med denna typ av möten i framtiden:
– Jag upplever att mötena har en stor betydelse för att det är i en form som inte protokollförs samt i en Open space-miljö vilket skapar en jämbördig nivå mellan alla mötesdeltagare. Detta är ett av de koncept jag tror på och det vore önskvärt att fler beslutsfattare är med framöver, säger Anna-lena Slibar.
Läs erfarenhetsrapporten här.