Bräcke personligt ombuds erfarenhetsrapport visar på brister i samhällssystemet
Det har blivit allt svårare för personer med omfattande och långvarig psykisk funktionsnedsättning att söka ekonomiskt bistånd. Våra personliga ombud, som är ett stöd till hjälpen, har aldrig lagt så mycket tid på att överklaga beslut hos olika myndigheter som nu. Det visar Bräcke personligt ombuds senaste Erfarenhetsrapport.
– Processen upplevs både tidskrävande och krånglig. Ofta är det många olika intyg som ska lämnas in för att överhuvudtaget få ansökan prövad och antalet dokument känns för många som övermäktigt, säger AnnaKarin Bergström, som arbetar som personligt ombud och som tidigare drivit PO-podden tillsammans med Monica Mörk för att uppmärksamma brister i samhällsystemet för den här målgruppen.
I våras hade Bräcke diakoni ett dialogmöte med allt från beslutsfattare till yrkesverksamma och personer som tar emot vård och stöd där alla fick dela erfarenheter och perspektiv.
– Att mötas på det här sättet och utbyta våra erfarenheter och samtidigt föra diskussion tycker vi är jätteviktigt, säger Annakarin Bergström. Idén med att mötas på detta sättet är att vi alla möts på samma nivå, och lyssnar och delar med oss av våra erfarenheter. Det ger personer och verksamheter som har egna erfarenheter plats i diskussionen.
Du kan läsa mer om dialogmötet och vad som diskuterades här.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta verksamhetschef Anna-lena Slibar:
anna-lena.slibar@brackediakoni.se