Hoppa till sidans innehåll

Förskola för barn med och utan funktionsnedsättning – men samma rätt att leka och lära

8 april 2016

”Olika förutsättningar men samma rätt att leka och lära. På förskoleavdelningarna Stegen och Spåret möts barn med och utan funktionsnedsättningar på så lika villkor som möjligt.”

För en tid sen var Förskoletidningen på besök på Bräcke diakonis förskolor i Göteborg och skrev ett trevligt reportage från barnens vardag.

”Malte har börjat tröttna på leken med tågbanan. 

– Vill du hellre gå in i köket? undrar Fredrik Arnesson och lägger två kort framför honom. Ett grönt med ”ja” och ett rött med ”nej”. Malte väljer ”ja” med laserpekaren som är fäst vid hans glasögon och Fredrik hjälper honom att lägga sig på rygg på en filt på golvet. Malte böjer sina ben och Fredrik stödjer hans fötter så att han kan skjuta ifrån. Det är ett långsamt sätt att ta sig fram men det ger Malte en chans att själv styra, uppleva och lära. 

– Vi lämnar rullstolarna vid entrén, säger Fredrik Arnesson. Vi använder inte dem på avdelningen, istället stöttar vi barnen att ta sig fram på det sätt som de kan.”

Läs hela artikeln här.

Bild till nyhetsartikeln