Hoppa till sidans innehåll

Personligt ombud sammanfattar året – fortsatta brister för personer med psykisk funktionsnedsättning

24 januari 2017

”En uppdragsgivare remitterades till allmänpsykiatrisk öppenvård och fick efter lång väntan träffa en sjuksköterska i ett av teamen på öppenvårdsmottagningen. Efter att ha träffat denna sjuksköterska ett antal gånger så får uppdragsgivaren ett meddelande via sms att bedömning gjorts att hen ska tillhöra ett annat team på samma mottagning. Då görs en ’internremiss’ till annat team och det dröjer flera månader innan uppdragsgivaren får en tid till det nya teamet. Vid det laget har uppdragsgivaren, som har stora svårigheter med tillit, tappat förtroendet och vill inte ha någon kontakt med psykiatrin alls.”

Vi driver Personligt ombud i Göteborg – en verksamhet som är en hjälp till hjälpen för dig som har psykisk funktionsnedsättning. Inte sällan blir det som i citatet ovan. 

Varje år sammanfattar PO sitt år i en verksamhetsrapport och en erfarenhetsrapport. I verksamhetsrapporten beskrivs organisation och arbetssätt. I erfarenhetsrapporten lyfts några av de iakttagelser som de personliga ombuden har gjort under året i kontakterna med de enskilda personer som de har mött.

Nyfiken? Läs mer nedan. 

Rapporter 2016

Del 1. Verksamhetsrapport 2016 (PDF i nytt fönster)

Del 2. Erfarenhetsrapport 2016 (PDF i nytt fönster)

Bilagor

Bilaga 1. Statistik (PDF i nytt fönster)

Bilaga 2. Aktivitetsplan (PDF i nytt fönster)

 

Bild till nyhetsartikeln