Hoppa till sidans innehåll

Smart lösning för vår provtagning av medarbetare

5 juni 2020

Ett digitalt bokningssystem, en specialutrustad bil, noggranna hygienriktlinjer och beredvilliga medarbetare. Det är receptet på vår lyckade logistik kring provtagning av personal med milda symptom i Göteborg. Sex dagar efter beskedet att vi själva skulle sköta testningen var vi igång.

 Ännu en gång under corona-pandemin har vår arbetsintegrerade verksamhet ”Ett steg till” spelat en viktig roll. Sedan tre veckor rullar nu dagligen en personbil runt till medarbetare som är hemma med milda symptom på covid-19.

”Det är arbetsträning och arbetsintegrering och testning i ett”

Här arbetar och arbetstränar personer som varit ifrån arbetsmarknaden en längre tid med syftet att hitta rätt anpassningar för en tillbakagång i yrkeslivet. Tre chaufförer turas om att åka runt.

– Det är så roligt att alla kan vara delaktiga i det här, det är arbetsträning och arbetsintegrering och testning i ett, säger Emma Lyrdal som ansvarar verksamheteten Ett steg till, som även samordnat vårt arbete med att anskaffa skyddsutrustning.

Att testa sig är frivilligt. Den som vill göra det meddelar sin chef som gör en beställning via ett bokningssystem på vårt intranät som skickar en bekräftelse. Dagen innan provtagningen ska ske ringer någon från Ett steg till upp medarbetaren och kontrollerar att personen läst instruktionerna och checkar av adressen. Testerna packas och när bilen är på väg meddelas personen. Chauffören har en inplastad checklista i bilen som visar steg för steg vad han ska göra på plats.

Hänger en påse med testkit på dörren

Hasse, som vanligtvis arbetar med trädgårdsarbete är en av tre som kör hem till personal just nu.  Han berättar hur det går till:

– Jag träffar aldrig medarbetaren själv, utan hänger bara en påse på dörren med ett testkit. Sedan sätter jag mig i bilen och väntar på att personen ska testa sig själv och lägga testet i lådan som jag ställt ut.

Genom en QR-kod och via mobilt BankID identifierar personen sig själv och registrerar testet. När han eller hon är klar ringer man chauffören som hämtar det och förpackar det.

Efter dagens runda kör Hasse testerna till Biskopsgårdens vårdcentral. Därifrån skickas de på analys till Stockholm. Någon dag senare får den testade medarbetaren ett svar som kan läsas av genom mobilt BankID.

Ett positivt svar betyder att medarbetaren måste fortsätta vara hemma minst en vecka från symtomdebut och till den varit symtomfri i 48 timmar, medan ett negativt svar innebär att man kan återgå i arbetet.

 

Så har vi byggt upp logistiken

Instruktionerna till den enskilde som tar ett test är nationella. Men logistiken kring själva provtagningen har vi i Göteborg lagt upp själva.

  • IT-avdelningen har byggt ett digitalt bokningssystem.
  • Kvalitetsavdelningen har sett till att vi har en god hygienrutin och en säker hantering av testerna.
  • Ett steg till står för logistiken – planering, packning och transport – som följer stränga hygienrutiner för att säkerställa att personal inte blir smittad och proverna inte blir kontaminerade.
  • För personal som jobbar i, men bor utanför Göteborg, erbjuder vi även drive-in tester med bokning i förväg. 

Olika tester

De tester som i huvudsak används för vård och omsorgspersonal just nu är så kallade PCR-tester. Det är ett självtest som tas genom att en testpinne förs in i näsan och svalget. Det visar enbart om du är sjuk just nu. Provet är dagsfärskt. Ett negativt svar betyder inte att du INTE kan bli sjuk senare.

Tester utanför Göteborg

På andra orter där Bräcke diakoni driver verksamhet har vi antingen inkluderats i kommunens testning eller testat medarbetare på våra egna vårdcentraler. I Halland har regionen fortfarande ingen vägledning klar för omsorgspersonal i kommunerna eller hos idéburna aktörer.

Obs! Det här är vad som gäller just nu. Situationen kan snabbt förändras, liksom riktlinjerna från myndigheter och regioner.


 

 
Bild till nyhetsartikeln