Avgifter för dig som patient
Det kostar lika mycket att besöka en idéburen vårdcentral som det gör att besöka privat eller regionens vårdcentraler. Dina rättigheter är detsamma och du betalar samma avgifter.
För dig som invånare är det ingen ekonomisk skillnad mellan att besöka oss eller en landstings- eller kommunalägd vårdcentral. Dina rättigheter är desamma och du betalar samma avgifter. Ett besök är alltid gratis för dig upp till 20 år och för dig som fyllt 85 år. Är du listad hos oss är vissa besök billigare. Läs mer om patientavgifter Västra Götaland (länk)
Du som patient måste lämna återbud senast 24 timmar innan avtalad tid inom öppenvården. Om du uteblir från ett bokat besök utan att ha lämnat återbud får du betala en summa som motsvarar patientavgiften. För avgiftsfria besök eller då patientavgiften är lägre än 100 kronor, får du betala 100 kronor. Detta gäller även om man är barn/ungdom upp till 20 år, över 85 år eller har frikort.
Provtagning
Vårt laboratorium har drop-in för provtagning vardagar kl 08.30 – 11.30. Anmäl dig i kassan. Om du ska ta prover inför besök på sjukhus är det viktigt att du har med dig kallelsen. Var uppmärksam på de provtagningsanvisningar du fått, ibland kan ett prov behöva tas på fastande mage. Meddela gärna vid bokning om du är infektionskänslig (ex. vid cellgiftsbehandling), stickrädd eller svårstucken så hjälper vi dig på bästa sätt.
Läs mer om att lämna blovprov på 1177.se (länk)
Läs mer om att lämna urinprov på 1777.se (länk)
Förnya recept
Vi förnyar recept som du tidgare fått av oss. Receptförnyelse gör du via vår tjänst Bräcke digital kontakt eller genom att ringa oss. Tänk på att vara ute i god tid, det kan ta upp till en vecka innan du har tillgång till ditt nya recept. Det går också bra att förnya dina recept i samband med eventuellt läkarbesök.
Ny som patient hos oss?
Först och främst – Välkommen! Om du är en ny patient som ska besöka oss eller förnya dina recept är det bra om vi får tillgång till din journal och läkemedelsförteckning från din tidigare vårdcentral. Vi behöver ditt muntliga godkännande och begär sedan själva ut dina dokument.
Tänk på att ta kontakt med oss i god tid om du har recept som behöver förnyas eller en sjukskrivning som löper ut.
Kallelse till årliga besök
Du som varit van att få en kallelse för årliga besök behöver kontakta oss för att planera in dina framtida besök. Det gäller framförallt om du har diabetes, högt blodtryck, hjärtsjukdom eller KOL.
Välkommen till oss!